Sunday, June 14, 2009

PAS DAN USULNYA

Cadangan atau usul kerajaan perpaduan yang dikemukakan PAS di Muktamarnya yang lepas telah menimbulkan beberapa pandangan dari pelbagai peringkat samada dari golongan pemimpin mahupun rakyat. Soalnya siapakah yang benar-benar lantang untuk menolak cadangan ini sekeras-kerasnya?. Kita dapat melihat segelintir dari pimpinan PAS juga menolak cadangan ini dengan asas mengatakan bahawa PAS akan menjadi boneka UMNO jika kerajaan perpaduan yang diusulkan PAS ini dilaksanakan. Mereka lebih rela menjadi boneka DAP dan PKR.

Di sini kita dapat melihat hakikat perjuangan sebenar segelintir pemimpin PAS yang menolak sebarang usul yang menuju kearah kebaikan. Ia juga memperlihatkan bahawa perjuangan mereka bukanlah berlandaskan perjuangan yang dituntut oleh Islam . Islam menggalakkan sebarang usaha menuju kearah kebaikan. Itulah sikap yang ditonjolkan oleh kepimpinan UMNO pusat yang membuka pintu kepada sebarang usul yang menuju kearah kebaikan selagi ianya hendak dilaksanakan dengan keikhlasan.

Seorang pemimpin Islam seharusnya mengutamakan soal perpaduan ummah lebih dari segala-galanya. Ini telah dibuktikan oleh Allahyarham Dato’ Onn yang berusaha untuk mengumpul kekuatan melalui perpaduan sewaktu hendak menubuhkan UMNO dan sewaktu hendak mencapai kemerdekaan. Usul kerajaan perpaduan PAS ini tidak boleh dilaksanakan dengan sikap dan integriti yang ditonjolkan oleh Nik Aziz Nik Mat. Ia juga mendapat tentangan hebat dari DAP dan PKR. Mengapa mereka menentang usul yang menjurus kearah penyatuan ini?. Apakah matlamat mereka sebenarnya?.

Dunia Islam di seluruh dunia kini berdepan dengan perpecahan. Kini telah terbukti yang Malaysia juga tidak terkecuali. Sejarah telah membuktikan bahawa Malaysia adalah sebuah Negara Islam yang unik.Perpaduan Malaysia selama 50 tahun tidak dapat digoyahkan dengan sewenang-wenangnya. Oleh yang demikian sudah pasti akan wujud usaha untuk memecahbelahkan perpaduan ummah supaya tiada Negara Islam termasuk Malaysia yang dapat maju di era globalisasi kini.

Oleh itu tidak hairanlah ada usaha untuk menentang sekeras-kerasnya usaha kerajaan perpaduan yang diusulkan ini. Perkara ini hanya baru diusulkan tetapi sudah mendapat tentangan yang begitu hebat samada dari sekutunya mahupun dari dalam PAS sendiri.

Namun demikian ianya juga perlu diingat bahawa cadangan ini datangnya dari pihak PAS iaitu sebahagian dari Pakatan Rakyat. Apakah ianya bermotifkan politik atau benar-benar untuk perpaduan ummah?.Yang hairannya, jika benar ianya bertujuan untuk menyelesaikan masalah Negara seperti yang diwar-warkan oleh Presiden PAS,Mengapa PAS memilih untuk tidur sebantal dengan DAP dan PKR di dalam Pakatan Rakyat yang terang-terang menolak usul mereka. Ini menampakkan seolah-olah PAS menghalalkan partinya menjadi boneka DAP dan PKR dan ini bertentangan dengan ajaran Islam yang sebenar.

Fikirkanlah….

-pemikir muda-

No comments: