Tuesday, December 14, 2010

PEMILIHAN MCA DITANGGUH

KUALA LUMPUR 13 Dis. - Jawatankuasa Pusat (CC) MCA sebulat suara bersetuju menangguhkan pemilihan parti itu sehingga selesai Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) supaya tumpuan dapat diberikan untuk memastikan kemenangan Barisan Nasional (BN).

Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek berkata, dengan keadaan parti yang semakin kukuh maka sepatutnya senario ini dikekalkan bagi membolehkan tumpuan diberikan kepada PRU-13.

"Ahli CC berpendapat adalah penting bagi MCA terus mengukuhkan perpaduan di dalam parti bagi memastikan kita yakin dan bersiap sedia untuk menghadapi pilihan raya yang akan diadakan pada bila-bila masa.

"Bagaimanapun penangguhan ini perlu dikaji oleh pasukan khas yang diketuai Setiausaha Agung, Datuk Seri Kong Cho Ha bagi memastikan ia selari dengan perlembagaan termasuk sama ada perlu memindanya bagi membolehkan pemilihan parti ditangguhkan," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat CC MCA di sini hari ini.

Sementara itu, Soi Lek memberitahu, seramai 17,378 orang telah menyertai MCA pada tahun ini berbanding hanya 783 orang pada 2008.

Katanya, 70 peratus daripada 17,378 ahli baru adalah golongan yang berumur 45 tahun ke bawah.

"Sehubungan itu, kemasukan ahli baru ini telah menunjukkan golongan muda masih berasa yakin terhadap BN, maka adalah tidak benar mengatakan mereka tidak menyokong BN lagi," katanya.

Setakat ini, MCA mempunyai seramai 971,000 ahli di seluruh negara.

Dalam perkembangan lain, mengenai Beliawanis MCA, Soi Lek berkata, mulai tahun depan, ahli Beliawanis boleh memilih menyertai sayap Pemuda atau Wanita MCA atau kedua-duanya.

Pada masa sama, Soi Lek memberitahu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak akan menghadiri Majlis Ulang Tahun MCA Ke-62 yang akan diadakan pada 27 Februari depan.

No comments: