Sunday, August 10, 2008

Kepura-puraan dan Kesetiaan

Dimanakah kita diantara kepura-puraan dan kesetiaan?Apakah kita harus berpura-pura untuk setia atau setia kepada kepura-puraan? Kini dua perkara ini telah menjadi permainan didalam arena politik Negara. Marilah bangsaku kita olah pendekatan ini dari contoh situasi yang akan diberikan.

Ceramah atau Ucapan

Kebanyakan kita pernah menghadiri ceramah atau ucapan yang baik dan bernas tetapi apakah maknanya jika bercakap atau berpidato tentang perkara yang tidak benar atau berpura-pura. Berapa ramaikah orang yang berpidato mampu melaksanakan apa yang dikatakannya? Jika dahulu mengatakan memperjuangkan keadilan kini ia beralih kepada memperjuangkan melayu tetapi dimana melayu di pandangan mereka.Jika dahulu mengatakan memperjuangkan Islam kini Islam dibawa ke forum “memeluk islam tamat”.Seharusnya jika kita memperjuangkan Islam forum seperti itu tidak akan wujud dan sekarang ia telah terbukti perjuangan penceramah dan pemidato yang bernas telah gagal.Apakah kita harus memilih kepada kepura-puraan?.Kesetiaan yang jitu adalah baik tetapi kesetiaan itu perlu di kaji apakah ianya diletak dilandasan yang betul ataupun tidak. Jika tidak Kesetiaan itu pastinya dilandasan kepura-puraan.

Menyokong dan Membantah

Kita telah seringkali mendengar laungan Kami Menyokong” atau “Kami bantah” atau yang seerti dengannya tetapi apakah ianya benar-benar setia atau berpura-pura.Jika setia yang dipilih apakah ianya dilandasan yang betul atau hanya berlandaskan wang semata-mata? Jika berpura-pura yang dipilih adakah ianya memberi manfaat kepada kesetiaan yang menyokong atau yang membantah?. Kita sebagai manusia harus setia kepada pemimpin yang baik bukannya pemimpin yang mempunyai rekod jenayah.Baik tidak semestinya memakai serban ataupun set set baju melayu tetapi baik itu bermaksud keperibadiannya yang terserlah dan kata-katanya yang dilaksanakan. Tak guna menyokong jika hari ini mengatakan “kami akan menarik 16 ahli parliman sekian-sekian tarikh tetapi tidak dilaksanakan.”Tak guna menyokong jika hari ini mengatakan “kita akan pastikan harga minyak akan turun jika kita memerintah, Kita akan pastikan itu dan ini tetapi kepastian itu tidak dilaksanakan”. Laksanakan janji yang ditabur sewaktu PRU12 dahulu barulah layak untuk memperjuangkan orang melayu.

Kesimpulannya jika kita memilih kesetiaan yang berada dilandasan yang benar maka apa sekali halangan yang dihadapan kita perlu kita tempohi tidak kira jika ada manisan yang menghalang tetapi jika kita memilih kepura-puraan maka anda sendiri mampu mengolahnya….


-melayu fedup-

No comments: