Sunday, January 3, 2010

ISU KALIMAH ALLAH

Menjelang tahun 2010, isu yang hangat diperkatakan pada ketika ini adalah berkenaan isu yang membenarkan Kalimah Allah digunakan oleh umat Katolik di dalam majalah Herald Catolic. Pelbagai percanggahan pendapat yang didengari ketika ini. Pelbagai persoalan yang banyak ditimbulkan salah satu darinya adalah seperti Apakah nas dan dalil yang mengatakan agama lain dilarang menggunakan kalimah tersebut? dan pelbagai lagi. Sedangkan Majlis Fatwa Kebangsaan telah membuat keputusan untuk melarangnya. Ini seolah-olah keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan boleh dipertikaikan dan dianggap remeh oleh agama lain.

Saudara seislamku,

Pelbagai nas dan dalil yang mengatakan Allah itu adalah tuhan yang satu. Apakah umat katolik ketika ini telah mempercayai bahawa tuhan mereka adalah satu. Jika benar maka bersyukurlah. Jika tidak dalam alquran telah menyebut maka bagimu agamamu dan bagiku agamaku.

Di dalam isu ini pelbagai perkataan yang boleh digunakan oleh umat katolik untuk mentafsir tuhan seperti 'ilah' yang bermaksud tuhan tetapi mengapa dipilih perkataan 'Allah'. Apakah ianya bertujuan untuk memesongkan akidah umat islam?

Dalam isu penggunaan kalimah Allah ini ianya harus diberi perhatian kepada tujuannya dan niatnya. Mengapa perkataan Allah hanya boleh digunakan oleh umat Islam? Allah bermaksud tuhan yang satu dalam tafsir. Ianya berteraskan kepada tauhid dan akidah umat islam yang mengatakan bahawa Tiada tuhan yang disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah. Perkara ini telah dinyatakan dengan terang bahawa agama Islam mempercayai Tuhan yang satu iaitu Allah s.w.t.

Mengapa Katolik tidak boleh menggunakan perkataan 'Allah' dalam urusan agamanya. Ini adalah kerana agama mereka mempercayai tuhan yang tiga dan bukannya satu. Mereka mempercayai Isa ( Jesus ) adalah anak Tuhan dan ada sesetengah doktrin mereka mempercayai Isa (Jesus) itu tuhan. "Berdasarkan doktrin ini Tuhan bagi Christian adalah tuhan yang mempunyai 3 oknum atau dalam bahasa yang lebih mudah tiga dalam satu dan satu dalam tiga. Aliran utama kristian menyatakan bahawa oknum tersebut adalah Tuhan Bapa, Tuhan Anak dan juga Roh Kudus dan ketiga-tiga oknum ini mempunyai kesamarataan kuasa serta ketiga-tiganya ini adalah satu yang terdapat dalam tiga yang membawa maksud ketiga-tiganya adalah satu pada hakikatnya. Itulah yang diajar oleh kegerejaan kristian mengenai konsep tuhan, sesuatu doktrin yang tidak pernah diajar oleh bible yang mereka miliki itu." -http://malay.bismikaallahuma.org/asas-asas-ajaran-kristian/

Oleh yang demikian wajarkah perkataan 'Allah' digunapakai oleh agama lain dan khususnya agama Kristian dalam isu ini. Jika mereka benar-benar mempercayai tuhan mereka adalah satu maka kita semua harus bersyukur. Ada sesetengah pendapat dari ahli doktrin PAS menyatakan perkara ini tidak salah seperti di laman web ibnu hasyim : http://www.ibnuhasyim.com/2009/03/tunjukkan-nas-dalil-bukan-islam-tidak.html. Tetapi ada juga artikel yang menarik untuk dibaca di http://rausyanfikir.com/2010/01/isu-kehilangan-adab-dalam-penggunaan.html.

Saudara seislam ku,
Peliharalah agamamu dan janganlah mempersendakannya. Ini bukan soal berdakwah tetapi soal tauhid dan akidah. Fikirkanlah wahai saudara seislamku.

-Biro Agama UCBA

No comments: