Sunday, March 14, 2010

HUDUD & QISAS

Pengertian Hudud dari segi bahasa bererti menahan atau mencegah. Dari segi istilah hudud ditakrifkan sebagai hukuman yang telah ditetapkan oleh nas-nas Al-Quran dan AsSunnah yang wajib dilaksanakan. Qisas pula dari segi bahasa bermaksud memotong dan dari segi syarak bererti hukuman yang ditetapkan oleh syarak melalui nas-nas Al-Quran dan Hadis-hadis Nabi saw. kerana kesalahan-kesalahan yang melibatkan hak individu.

Dua hukum jenayah islam diatas boleh dilaksanakan di Malaysia sekiranya umat islam mendapat undian majority 2/3 di dalam Parlimen mahupun di Dewan Rakyat. Pada waktu ini ramai yang menuduh kerajaan Barisan Nasional atau UMNO tidak mahu melaksanakan hukuman ini dan tuduhan ini sama sekali tidak berasas. Kerajaan tidak dapat melaksanakannya kerana tidak mendapat sokongan dalam majority di Parlimen.

Mengapa kerajaan negeri yang diterajui PAS di Kedah tidak mampu untuk melaksanakan hukuman hudud dan qisas ini sedangkan sebelum ini doktrin-doktrin merekalah yang beria-ria menuntut supaya ianya dilaksanakan. Apabila telah memegang tampuk pemerintahan mereka mula memberi seribu alasan dengan mengatakan ‘dulu kita tak tahu sekarang dah memerintah baru tahu’. Walhal mereka tidak melaksanakannya kerana mereka tunduk kepada tekanan DAP dalam Pakatan Rakyat. DAP pernah menyatakan ‘langkah mayat kami dulu sekiranya hendak melaksanakan hudud’ tetapi PAS masih lagi mahu bersekongkol dengan mereka. Apakah ini yang dikatakan parti yang memperjuangkan ISLAM?.

Kami ingin menegaskan kepada doktrin-doktrin PAS ini bahawa UMNO bukan menolak untuk melaksanakan hukuman hudud dan qisas ini. Sekiranya kita mendapat sokongan majority UMNO pasti telah melaksanakannya. Apakah wajar untuk menyalahkan UMNO sedangkan mereka sendiri tidak memberikan sokongan majoriti?.

-Biro Agama UCBA

No comments: