Saturday, August 29, 2009

PRESTASI ATAU KESETIAAN

Kadang-kadang di dalam membuat sesuatu keputusan adalah lebih bijak sekiranya kita dapat menilai seseorang samada ianya berpaksikan kepada prestasi atau kesetiaan kepada perjuangan. Yang mana lebih diutamakan dalam menilai seseorang yang akan berkecimpung dalam mentadbir Negara sewaktu menghadapi waktu-waktu yang sukar. Tergerak di hati untuk memberi sedikit teguran walau tidak menentang keputusan yang telah dibuat.

Tidakkah kita mempelajari kesilapan yang pernah kita lakukan satu ketika dahulu apabila melantik Zaid Ibrahim sebagai menteri di Jabatan Perdana Menteri dengan tidak mengendahkan semangat kesetiaannya kepada Negara dan parti. Hasil dari perlantikan tersebut akhirnya beliau telah menjadi salah seorang yang kini menjadi penentang dasar-dasar kerajaan. Jangan kita mengulangi kesilapan yang pernah kita lakukan yang mengakibatkan kekecewaan dikalangan ahli parti.

Apakah kini telah menjadi trend dalam melantik seseorang dalam apa jua jawatan dengan tidak melihat atas dasar perjuangan mereka? Apakah yang akan dikatakan dan apakah persepsi pejuang-pejuang UMNO samada yang dahulu ataupun yang baru yang bertungkus lumus di dalam memastikan kemenangan di masa hadapan?

Idris Jala dari segi prestasi memanglah tidak dapat dinafikan tetapi pernahkah kita melihat perjuangan beliau di arena politik tanah air. Apakah kesetiaannya telah diuji sehingga kita sanggup untuk mengambil risiko diatas keputusan yang telah dibuat? Inisiatif teguran ini dibuat kerana memikirkan yang terbaik untuk kepimpinan bersama dengan akar umbi. Apapun keputusan telah dibuat dan kita harus menerima dengan hati yang terbuka.

-Pemikir-

1 comment:

Suara Pekembar said...

Salam perkenalan. Lawatilah blog kami di http://taman-pemuda.blogspot.com