Tuesday, May 24, 2011

RENTETAN KEJADIAN TANAH RUNTUH

PM arah tinjau rumah dibina atas tanah pertanian

24/05/2011 2:46pm

KUALA LUMPUR 24 Mei - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mahu tinjauan menyeluruh dilakukan terhadap bangunan dan rumah yang dibina di atas tanah berstatus pertanian bagi meninjau kemungkinan tanah berkenaan terdedah kepada risiko tanah runtuh.

Ini kerana bangunan dan rumah yang dibina di atas tanah pertanian terdedah kepada risiko tanah runtuh jika mereka gagal mematuhi garis panduan yang ditetapkan, katanya.

Mengikut Kanun Tanah Negara, rumah boleh dibina di atas tanah berstatus pertanian tetapi ia harus mengikut garis panduan ditetapkan, katanya. - Bernama


Kerajaan Pusat sedia bina semula Rumah Yatim Al-Taqwa

24/05/2011 1:28pm

KUALA LUMPUR 24 Mei – Kerajaan Pusat bersedia membina semula Rumah Anak-Anak Yatim Al-Taqwa yang terjejas akibat kejadian tanah runtuh pada Sabtu lalu.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, ia akan dilakukan dengan kerjasama Kerajaan Selangor, terutama dalam hal penyediaan tanah bagi lokasi baru rumah tersebut.

"Di samping itu, kita (Kerajaan Pusat) juga mengalu-alukan sekiranya ada pihak yang ingin mewakafkan tanah mereka bagi untuk pembinaan itu," katanya pada sidang akhbar di lokasi kejadian, dekat sini hari ini. – Utusan

Yayasan TSMCG hulur RM50,000 bantu mangsa tragedi tanah runtuh

KUALA LUMPUR 22 Mei - Yayasan Golf Amal Tan Sri Muhyiddin (TSMCG) menyumbangkan RM50,000 kepada Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-Anak Kebajikan Madrasah Al-Taqwa di Hulu Langat berikutan tragedi tanah runtuh yang mengorbankan 16 penghuninya, semalam.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, sumbangan tersebut sebagai tanda simpati yayasan yang dipengerusikannya itu kepada semua mangsa tragedi tersebut.

Jelas beliau, kejadian pada pukul 2.30 petang itu cukup menyayat hati apabila kebanyakan korban merupakan kanak-kanak yang kurang bernasib baik.

''Saya sempat meluangkan masa melawat lokasi kejadian pada pukul 11 malam tadi selepas menghadiri satu acara di ibu negara.

''Di tempat kejadian, saya melihat keadaan mangsa yang tertimbus dalam runtuhan tersebut.

''Ia cukup menyayat hati,'' katanya ketika berucap pada majlis penyampaian hadiah kepada para pemenang pertandingan golf Patron's Cup 2011 anjuran yayasan itu di Seri Kembangan, dekat sini hari ini.

Muhyiddin berkata, selain sumbangan itu serta badan kebajikan lain, Kerajaan Pusat sendiri akan memastikan segala keperluan untuk keluarga mangsa dan rumah kebajikan itu diurus secara baik.

Dalam perkembangan lain, beliau memberitahu, yayasan tersebut akan membina sebuah pusat dialisis yang dijangka beroperasi pada 2012.

''Ia bukanlah sekadar badan kebajikan yang mempunyai nama Muhyiddin Yassin. Kita akan bergerak menghulurkan bantuan kepada mereka yang memerlukannya.

''Selain pusat dialisis, kita berharap akan dapat mengumpul banyak dana untuk mengembangkan bentuk sumbangan dan bantuan lain,'' katanya.

Terdahulu, beliau menyampaikan sumbangan yayasan sebanyak RM100,000 kepada beberapa pihak yang memerlukan bantuan.

Antara penerimanya pelakon veteran, Karim Latiff, 75, yang menghidap kencing manis serta darah tinggi dan pesakit kanak-kanak, Nur Amira Batrisya Abdullah, 3, yang memerlukan bantuan untuk menjalani pembedahan akibat penyakit jantung yang serius.


YKN salur bantuan segera


KUALA LUMPUR 23 Mei – Kesemua mangsa yang selamat dalam tragedi tanah runtuh di Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa, Hulu Langat kelmarin, akan menerima sumbangan ihsan sebanyak RM1,500 setiap seorang.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, sumbangan itu akan disalurkan melalui Yayasan Kebajikan Negara (YKN) dalam masa terdekat.

Menurut beliau, pihaknya turut menawarkan tempat perlindungan kepada mangsa yang hilang tempat perlindungan di Pusat Perkembangan Kemahiran di Serendah, Selangor.

Pihaknya juga, kata beliau, akan memberi tumpuan pada proses pemulihan dan khidmat kaunseling kepada semua yang terlibat terutamanya dua mangsa yang kehilangan sebelah kaki.

“Sokongan dan motivasi amat penting terutamanya kepada dua mangsa yang dipotong kaki untuk memberi kekuatan kepada mereka meneruskan kehidupan,” katanya pada sidang akhbar selepas melawat sembilan mangsa yang sedang menerima rawatan di Hospital Ampang, di sini hari ini.

Shahrizat menambah, isteri Timbalan Perdana Menteri, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman yang turut melawat mangsa kejadian di hospital itu berjanji untuk menyumbangkan kaki palsu kepada dua mangsa yang kehilangan kaki.

Diminta mengulas status pendaftaran rumah anak yatim itu, Shahrizat berkata, perkara itu akan diperbincangkan minggu depan.

“Saya tidak mahu mendedahkan apa-apa berhubung isu itu sekarang. Tunggu minggu depan,” katanya.

Sementara itu, Pengarah Hospital Ampang, Datin Dr. Aishah Ahmad Makinuddin berkata, setakat hari ini, tiga mangsa termasuk dua daripada mereka yang dipotong sebelah kaki masih ditempatkan di Unit Rawatan Rapi (ICU) dan kesemua mangsa itu dalam keadaan stabil.

Sementara itu, enam lagi mangsa, katanya, telah ditempatkan di wad biasa.


KE MANA HILANGNYA KERAJAAN NEGERI SELANGOR!!!!

No comments: