Sunday, January 22, 2012

Satu lagi inisiatif kerajaan Barisan Nasional bela nasib nelayan

KUANTAN 21 Jan. - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaan memperuntukkan sebanyak RM5,000 ke RM10,000 untuk membaik pulih rumah masyarakat nelayan dalam usaha membela nasib golongan itu di seluruh negara.

Perdana Menteri berkata, borang permohonan untuk inisiatif yang akan dilaksanakan sedikit masa lagi itu sedang diedarkan melalui persatuan-persatuan nelayan di setiap negeri.

"Saya faham nelayan perlukan bantuan, sebab itu kita lakukan sesuatu untuk mereka dan pada pembentangan Bajet 2012 saya ada umumkan Tabung Khas Perumahan Nelayan bernilai RM300 juta," katanya.

Menurut laporan, terdapat kira-kira 100,000 penduduk di negara ini menjadi nelayan dengan 84,254 orang daripadanya menjadi ahli Persatuan Nelayan Kebangsaan (NEKMAT).

"Saya umum tabung ini kerana tergambar dalam kepala saya rumah nelayan yang daif, robek dan perlu kepada penambahbaikan. Tetapi, nak buat rumah baru boleh, tapi saya dengar khabar, nelayan ni tak boleh tidur kalau tak dengar bunyi ombak, mesti tepi laut, nak pindahkan ke kawasan lain susah.

"Jadi, sebahagian daripada RM300 juta itu kita akan guna untuk menambah baik rumah-rumah nelayan di seluruh negara dengan peruntukan untuk setiap rumah yang akan dibaik pulih dalam RM5,000 ke RM10,000," katanya ketika melancarkan Program Ihsan Samudera Peringkat Kebangsaan di sini hari ini.

Hadir sama, isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor; Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar; Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob; Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tanjung Lumpur dan Pengarah Program Ihsan Samudera, Datuk Dr. Shamsul Anwar Sulaiman.

Program Ihsan Samudera dianjurkan oleh Yayasan 1MDB dan Yayasan Felda dengan kerjasama Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani dan kerajaan negeri.

Perdana Menteri dalam pada itu turut mengumumkan peruntukan sebanyak RM63 juta untuk membaik pulih projek perumahan nelayan Kampung Bunut Rendang di sini yang sudah 15 tahun tergendala.

"Insya-Allah kita akan baik pulih segera projek perumahan yang tergendala ini. Ini adalah atas usaha kerajaan negeri Pahang, di bawah pimpinan Menteri Besar," katanya.

-Utusan

No comments: